Autor Téma: Rituály na cestě ke Kršnovi  (Přečteno 4326 krát)

Nikdo

  • Host
Rituály na cestě ke Kršnovi
« kdy: Červen 30, 2012, 22:57:57 »
Jakou roli mají podle Vás různé rituály např. obřadné obětování obětin na cestě ke Kršnovi a jaké rituály související s Kršna vědomím provozujete ve Vaší každodenní praxi?

Kírtanananda dás

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Příspěvků: 147
  • Karma: +5/-0
  • Kde můžu pomůžu a kde nemůžu nepřekážím.
    • Zobrazit profil
Re:Rituály na cestě ke Kršnovi
« Odpověď #1 kdy: Červenec 02, 2012, 14:18:14 »
Hare Krišna Nikdo, tak my zde na farmě v jednoduché formě uctíváme Božstva Šrí Šrí Gaura Nimáj Gaura Nitáj, tím že zpíváme Svatá Jména Pána, dále jim nabízíme vodu, ovoce, květiny, vonné tyčinky a pochoutky vyrobené pro tyto účely. Vše je podtrženo službou trpícím, kravičkám a v zemědělské činnosti.

Z mé praxe mohu říci, že tato naše služba má velmi dobrý vliv na okolí a spoluobčany.  :)
Gauranga Nitjánanda Krišna vás opatruj aj s celou rodinou.

Nikdo

  • Host
Re:Rituály na cestě ke Kršnovi
« Odpověď #2 kdy: Červenec 02, 2012, 19:15:34 »
Zdravím Kírtanananda dás a děkuju za odpověď, avšak vcítil jsem se do role běžného návštěvníka a všechny znalosti někde poztrácel a tak mi osvětli blíže co jsi psal.

Kdybych tedy byl zcela neznalý jmen a praktik a jistě takový čtenář fóra může být, tak bych už zasekl se u "Šrí Šrí Gaura Nimáj Gaura Nitáj". Fórum je o Kršnovi a najednou nějaký "Šrí Šrí Gaura Nimáj Gaura Nitáj". Čím se před Kršnu zasloužil. Pak jistě na řadu by přišla otázka a co to je ta jednoduchá forma a to jako, někde u oltáře, či jak si to mám představit a jak to probíhá a dále snad to je nějaké védské uctívání ve védách popsané a v jakých a kde, či to snad ten "Šrí Šrí Gaura Nimáj Gaura Nitáj" Vás to naučil a čím Vás tak okouzlil? Dále ještě když by stále vysvětleno nebylo, jak vodu a ovoce? To ten "Šrí Šrí Gaura Nimáj Gaura Nitáj" k vám chodí a prostírá si? Co takové božstvo vlastně všechno zkonzumuje a kolik jídla je třeba odepsat?

Pak ještě služba trpícím ta by jistě stála za rozvedení, neb pod tím si je možné spousty věcí představit. Stejně tak ta služba kravičkám a v zemědělské činnosti, to už zdá se celkem běžné práce a kde je tedy pak ta hranice nesloužení, není pak každý pracující nějak zapojený?

Tak omlouvám se, ale mám najednou tolik otázek k vysvětlení.   :)


Kírtanananda dás

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Příspěvků: 147
  • Karma: +5/-0
  • Kde můžu pomůžu a kde nemůžu nepřekážím.
    • Zobrazit profil
Re:Rituály na cestě ke Kršnovi
« Odpověď #3 kdy: Červenec 02, 2012, 23:32:57 »
Takže pane běžný, jsem rád za Vaše otázky a část jich dnes zodpovím. Doporučuji pro začátek počísti v knize která se jmenuje Bhagavat gíta, kde se třeba můžete dočíst " Sedmá a osmá kapitola Bhagavad-gīty pojednávají o čisté oddané službě Pánu, prosté spekulativního poznání, mystické yogy a činností prováděných s touhou po jejich plodech. Ti, kdo nejsou úplně očištěni, mohou být přitahováni různými aspekty Nejvyššího, jako jsou neosobní brahmajyoti a lokalizovaná Paramātmā, ale oddaní nachází útočiště přímo v oddané službě Nejvyššímu Pánu.

Kṛṣṇova mysl a Kṛṣṇa se od sebe neliší. Kṛṣṇa není obyčejná lidská bytost, ale Absolutní Pravda. Jeho tělo, Jeho mysl a On sám jsou jedno a totéž a jsou absolutní. Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī cituje z Kūrma Purāṇy ve své Anubhāṣye, komentáři k Caitanya-caritāmṛtě (u veršů 41 — 48 páté kapitoly Ādi-līly): deha-dehi-vibhedo 'yaṁ neśvare vidyate kvacit. To znamená, že u Kṛṣṇy, Nejvyššího Pána, není rozdíl mezi Jím samotným a Jeho tělem.

Jedna krásná báseň o Kṛṣṇovi líčí, jak jsou lidé uctívající polobohy hloupí a nikdy nedostanou nejvyšší odměnu — Kṛṣṇu. Oddanému se sice může zpočátku někdy stát, že se neudrží na úrovni, na které právě je, ale přesto má být považován za lepšího, než jsou všichni filozofové a yogīni. Každý by měl vědět, že ten, kdo stále jedná vědom si Kṛṣṇy, je dokonalý světec. Jeho nahodilých činností, které nejsou oddanou službou, bude ubývat a brzy nepochybně spočine na úrovni naprosté dokonalosti. Oddaným nehrozí poklesnutí, neboť se o ně osobně stará Nejvyšší Pán. Každá inteligentní osoba by proto měla přímo začít rozvíjet vědomí Kṛṣṇy a žít v hmotném světě šťastně. Nakonec získá nejvyšší odměnu — Kṛṣṇu.".

Co se týče jmen Božstev  "Šrí Šrí Gaura Nimáj Gaura Nitáj", gaudíja-vaišnavové, Pána Gaurangu ctí jako avatára Rádhá-Krišny, tedy Krišny v náladě Rádhárání, jehož zjevení bylo předpovězeno ve verších Bhágavata-purány a Pán Nitjánanda byl velký oddaný Pána Krišny.

Tyto Božstva lze uctívati tím nejjednodušším způsobem a není potřeba mít obavu, že nám vše při oběti zkonzumují ( i když bych byl velice šťastný, kdyby se tak stávalo a možná se to někdy přihodí), neboť Krišna vždy přijímá naši Lásku s jakou Mu obětinu nabídneme. Osobně cítím jak z těchto Božstev vyzařuje velice pozitivní a příjemná energie a uctíváním těchto Božstev, které k nám na farmu přišli z Indického Navadvípu k nám proudí Krišnova Milost v mnoha formách, protože Božstva jsou Krišnou samotným a i to, že spolu zde můžeme diskutovati o Krišnovi je Jeho Milost.  :)

 
Gauranga Nitjánanda Krišna vás opatruj aj s celou rodinou.

Nikdo

  • Host
Re:Rituály na cestě ke Kršnovi
« Odpověď #4 kdy: Červenec 03, 2012, 01:54:51 »
Tak hlavně že jsi v tom spokojený, u mě došlo mezitím k paměti navrácení a měl bych chuť tě to vyvracet, ale Kršna tě slibuje v těch verších odkázaných v tvé víře naopak upevnění a nakonec když ti plní tvá přání, jistě nalezl v tvém konání zalíbení a tak proč ho tady rozvracet. :) Jen osobně bych byl opatrný v tom určování, kdo je a není očištěný, dokud se nebudeš skutečně z těch již jinde zmiňovaných lotosových nohou obracet a to ať je jakékoliv tvé přesvědčení a jak moc kdo uctívaný to říkal též.

Nakonec jedno malé zamyšlení a to, že v někom Rádhy-Kršny rozpoznání je velmi pěkné oddaného označení, neb Rádha je opravdovou oddaností k Bohu zobrazení a u někoho v takovém rozpoložení je jistě Kršna taktéž projevený a oddaný zas v něm, nemluvil bych tak ani o avatárech, ale spíše o pro každého oddaného zakončení, jenž nakonec je vyjádřeno v u tebe zmiňované knize Kršnou též: "Ale ti, kteří Mne s láskyplnou oddaností uctívají, ti jsou ve Mně a Já v nich".

Kírtanananda dás

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Příspěvků: 147
  • Karma: +5/-0
  • Kde můžu pomůžu a kde nemůžu nepřekážím.
    • Zobrazit profil
Re:Rituály na cestě ke Kršnovi
« Odpověď #5 kdy: Červenec 03, 2012, 12:09:32 »
Hare Krišna Nikdo, výborný postřeh, protože ono jde totiž rozvracet cokoliv a to dokonce v souladu s Písmy, ale musíme rozpoznat zda to náhodou u těch druhých dobře nefunguje, protože poté není náš rozbor na místě.

Velice se mi zalíbil názor Šríly Bhaktivinóda Thákura:

“Šríla Bhaktivinód Thákur (1838 - 1914)Pod vlivem výše zmíněných faktorů se náboženské systémy, hlásané různými národnostmi, liší v následujících bodech: 1) odlišní duchovní učitelé; 2) odlišné mentální a emocionální přístupy k uctívání; 3) odlišné předepsané rituály; 4) odlišná náklonnost pro objekt uctívání a činnosti s tím spojené; 5) odlišná jména a terminologie následkem odlišnosti jazyka.
Následkem různosti duchovních autorit někde lidé ctí védské světce, jinde proroky v čele s Mohammedem a v jiných oblastech mají v úctě náboženské osobnosti, které následují Ježíše.

V každém kraji jsou ctěni různí mudrci, lidé s vyšším poznáním. Každá společnost by samozřejmě měla náležitě ctít své vlastní duchovní učitele, ale v touze získat stoupence by se nikdo neměl snažit prosazovat, že pokyny místního duchovního učitele jsou lepší než pokyny duchovních učitelů odjinud. Rozšiřování takového antagonistického postoje bude mít pro celý svět nepříznivé následky.

Mezi různými náboženstvími v průběhu rozvoje narostlo mnoho odlišností, které se zakládají na těchto pěti faktorech. Vytvářet vzájemné nesváry kvůli těmto rozdílům by mělo katastrofální následky. Stane-li se, že je člověk zrovna v chrámu jiné skupiny v době uctívání, měl by si myslet: „Zde je můj Pán uctíván v jiné podobě. Jelikož jsem zavázán ke svojí metodě, nemohu se zúčastnit tohoto obřadu, ale tím, že ho pozoruji, rozvíjím větší cítění pro svou vlastní metodu uctívání.

Nejvyšší Absolutní Pravda nemá sobě rovna. Proto když se klaním této podobě, kterou teď vidím před sebou, modlím se ke svému Pánu, ze kterého tato podoba pochází, aby mě toto Božstvo pomohlo zvětšit moji lásku k Němu.”

Lidé, kteří se takto nechovají a jednají se záští, závistí nebo zesměšňují ostatní náboženské systémy, se jistě odchylují od pravého náboženství následkem nedostatečné inteligence. Kdyby tito lidé skutečně milovali svého Nejvyššího Pána, nikdy by se nezajímali o takovéto nesmyslné rozepře.“

Z výše uvedeného je blízké mému srdci pokora a ohleduplnost při uctívání jiné podoby Pána a dám Ti příklad, když jsem se před léty zúčastnil uctívání Pána v kazatelně Adventistů sedmého dne, cítil jsem stejné hluboké uspokojení, jako když uctívám Krišnu zde na farmě.
 :)
Gauranga Nitjánanda Krišna vás opatruj aj s celou rodinou.

Nikdo

  • Host
Re:Rituály na cestě ke Kršnovi
« Odpověď #6 kdy: Červenec 03, 2012, 16:27:52 »
Jen tu trochu problém je, že pak o čem se vlastně přít a diskutovat, když se budeme až tak respektovat, neměl by člověk vlastně co se do diskuze zapojí být připraven i svoji víru obětovat?

Kírtanananda dás

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Příspěvků: 147
  • Karma: +5/-0
  • Kde můžu pomůžu a kde nemůžu nepřekážím.
    • Zobrazit profil
Re:Rituály na cestě ke Kršnovi
« Odpověď #7 kdy: Červenec 03, 2012, 22:35:25 »
Hare Krišna Nikdo, a co na to jít tak jak si přeje Krišna v Bg. 10.9, kde říká:

“  Těmto odevzdaným oddaným jsem jejich vlastním životem a duší. Rozmlouvají o Mých ambrosiálních příbězích a vzájemně si vyměňují zážitky extáze oddanosti ke Mně. Dle svých vnitřních povah neustále vychutnávají nektar svých realizovaných božských vztahů se mnou, svazku služebného, přátelského, rodičovského a manželského“.

Velcí Áčárjové ve svém komentáři napsali: “ Jsem srdcem v jejich srdcích, jsem v každé jejich myšlence. Veškerá energie – jejich celý život – je zasvěcen uspokojování Mne. V soukromém životě mluví o Mně, aby jeden druhého navzájem osvítili. Stejně tak na veřejnosti vždy chtějí hovořit o Mně a o ničem jiném. Neboť v každém čase, místě a za každých okolností jsem jediným předmětem jejich hovoru“.

Tušjanti ča – „ Nacházejí hluboké uspokojení.“ Až po božský vztah rodičovství (vátsalja-rasa) existuje pocit uspokojení. Dále ramanti ča – „ Tak jako se žena těší z požitku manželského svazku se svým mužem, podobně se oddaní těší z Mé blízké společnosti tím, že o Mně hovoří.“

Když dočtu tyto řádky cítím jak nás Krišna vnitřně inspiruje, abychom se celý život zabývali hovory o Něm, o což už se léta ve společnosti oddaných snažím, ale zatím nemám s kým diskutovat o Něm zde na fóru třeba v duchu níže uvedeného příběhu.

Jeden večer jeden starý Indián vyprávěl svému vnukovi o bitvě, která se odehrává uvnitř lidí. Řekl: " Můj synu, tato bitva je mezi dvěma "vlky" uvnitř nás všech. Jeden je zlo: Je to hněv, závist, žárlivost, smutek, chtivost, arogantnost, sebelítost, pocit viny, zášt, pocit méněcennosti, lež, falešná pýcha, pocit převahy a ego. Druhý je Bůh. Je to radost, mír, láska, naděje, vyrovnanost, pokora, laskavost, shovívavost, schopnost vcítit se, velkorysost, pravda, soucit a víra." Vnuk o tom chvíli přemýšlel a pak se zeptal dědečka: "Který z vlku vyhrává?" Starý Indián odpověděl prostě: " Ten, kterého krmíš."

Z praxe vím, že není jednoduché krmit jen toho radostného a pokorného vlka, ale beru to tak že jsem v procesu, který bych chtěl úspěšně ukončit v Krišnovo náruči.
 :)
Gauranga Nitjánanda Krišna vás opatruj aj s celou rodinou.