Cesta ke Kršnovi > Cesta, smysl a cíl
Rituály na cestě ke Kršnovi
Nikdo:
Jakou roli mají podle Vás různé rituály např. obřadné obětování obětin na cestě ke Kršnovi a jaké rituály související s Kršna vědomím provozujete ve Vaší každodenní praxi?
Kírtanananda dás:
Hare Krišna Nikdo, tak my zde na farmě v jednoduché formě uctíváme Božstva Šrí Šrí Gaura Nimáj Gaura Nitáj, tím že zpíváme Svatá Jména Pána, dále jim nabízíme vodu, ovoce, květiny, vonné tyčinky a pochoutky vyrobené pro tyto účely. Vše je podtrženo službou trpícím, kravičkám a v zemědělské činnosti.
Z mé praxe mohu říci, že tato naše služba má velmi dobrý vliv na okolí a spoluobčany. :)
Nikdo:
Zdravím Kírtanananda dás a děkuju za odpověď, avšak vcítil jsem se do role běžného návštěvníka a všechny znalosti někde poztrácel a tak mi osvětli blíže co jsi psal.
Kdybych tedy byl zcela neznalý jmen a praktik a jistě takový čtenář fóra může být, tak bych už zasekl se u "Šrí Šrí Gaura Nimáj Gaura Nitáj". Fórum je o Kršnovi a najednou nějaký "Šrí Šrí Gaura Nimáj Gaura Nitáj". Čím se před Kršnu zasloužil. Pak jistě na řadu by přišla otázka a co to je ta jednoduchá forma a to jako, někde u oltáře, či jak si to mám představit a jak to probíhá a dále snad to je nějaké védské uctívání ve védách popsané a v jakých a kde, či to snad ten "Šrí Šrí Gaura Nimáj Gaura Nitáj" Vás to naučil a čím Vás tak okouzlil? Dále ještě když by stále vysvětleno nebylo, jak vodu a ovoce? To ten "Šrí Šrí Gaura Nimáj Gaura Nitáj" k vám chodí a prostírá si? Co takové božstvo vlastně všechno zkonzumuje a kolik jídla je třeba odepsat?
Pak ještě služba trpícím ta by jistě stála za rozvedení, neb pod tím si je možné spousty věcí představit. Stejně tak ta služba kravičkám a v zemědělské činnosti, to už zdá se celkem běžné práce a kde je tedy pak ta hranice nesloužení, není pak každý pracující nějak zapojený?
Tak omlouvám se, ale mám najednou tolik otázek k vysvětlení. :)
Kírtanananda dás:
Takže pane běžný, jsem rád za Vaše otázky a část jich dnes zodpovím. Doporučuji pro začátek počísti v knize která se jmenuje Bhagavat gíta, kde se třeba můžete dočíst " Sedmá a osmá kapitola Bhagavad-gīty pojednávají o čisté oddané službě Pánu, prosté spekulativního poznání, mystické yogy a činností prováděných s touhou po jejich plodech. Ti, kdo nejsou úplně očištěni, mohou být přitahováni různými aspekty Nejvyššího, jako jsou neosobní brahmajyoti a lokalizovaná Paramātmā, ale oddaní nachází útočiště přímo v oddané službě Nejvyššímu Pánu.
Kṛṣṇova mysl a Kṛṣṇa se od sebe neliší. Kṛṣṇa není obyčejná lidská bytost, ale Absolutní Pravda. Jeho tělo, Jeho mysl a On sám jsou jedno a totéž a jsou absolutní. Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī cituje z Kūrma Purāṇy ve své Anubhāṣye, komentáři k Caitanya-caritāmṛtě (u veršů 41 — 48 páté kapitoly Ādi-līly): deha-dehi-vibhedo 'yaṁ neśvare vidyate kvacit. To znamená, že u Kṛṣṇy, Nejvyššího Pána, není rozdíl mezi Jím samotným a Jeho tělem.
Jedna krásná báseň o Kṛṣṇovi líčí, jak jsou lidé uctívající polobohy hloupí a nikdy nedostanou nejvyšší odměnu — Kṛṣṇu. Oddanému se sice může zpočátku někdy stát, že se neudrží na úrovni, na které právě je, ale přesto má být považován za lepšího, než jsou všichni filozofové a yogīni. Každý by měl vědět, že ten, kdo stále jedná vědom si Kṛṣṇy, je dokonalý světec. Jeho nahodilých činností, které nejsou oddanou službou, bude ubývat a brzy nepochybně spočine na úrovni naprosté dokonalosti. Oddaným nehrozí poklesnutí, neboť se o ně osobně stará Nejvyšší Pán. Každá inteligentní osoba by proto měla přímo začít rozvíjet vědomí Kṛṣṇy a žít v hmotném světě šťastně. Nakonec získá nejvyšší odměnu — Kṛṣṇu.".
Co se týče jmen Božstev "Šrí Šrí Gaura Nimáj Gaura Nitáj", gaudíja-vaišnavové, Pána Gaurangu ctí jako avatára Rádhá-Krišny, tedy Krišny v náladě Rádhárání, jehož zjevení bylo předpovězeno ve verších Bhágavata-purány a Pán Nitjánanda byl velký oddaný Pána Krišny.
Tyto Božstva lze uctívati tím nejjednodušším způsobem a není potřeba mít obavu, že nám vše při oběti zkonzumují ( i když bych byl velice šťastný, kdyby se tak stávalo a možná se to někdy přihodí), neboť Krišna vždy přijímá naši Lásku s jakou Mu obětinu nabídneme. Osobně cítím jak z těchto Božstev vyzařuje velice pozitivní a příjemná energie a uctíváním těchto Božstev, které k nám na farmu přišli z Indického Navadvípu k nám proudí Krišnova Milost v mnoha formách, protože Božstva jsou Krišnou samotným a i to, že spolu zde můžeme diskutovati o Krišnovi je Jeho Milost. :)
Nikdo:
Tak hlavně že jsi v tom spokojený, u mě došlo mezitím k paměti navrácení a měl bych chuť tě to vyvracet, ale Kršna tě slibuje v těch verších odkázaných v tvé víře naopak upevnění a nakonec když ti plní tvá přání, jistě nalezl v tvém konání zalíbení a tak proč ho tady rozvracet. :) Jen osobně bych byl opatrný v tom určování, kdo je a není očištěný, dokud se nebudeš skutečně z těch již jinde zmiňovaných lotosových nohou obracet a to ať je jakékoliv tvé přesvědčení a jak moc kdo uctívaný to říkal též.
Nakonec jedno malé zamyšlení a to, že v někom Rádhy-Kršny rozpoznání je velmi pěkné oddaného označení, neb Rádha je opravdovou oddaností k Bohu zobrazení a u někoho v takovém rozpoložení je jistě Kršna taktéž projevený a oddaný zas v něm, nemluvil bych tak ani o avatárech, ale spíše o pro každého oddaného zakončení, jenž nakonec je vyjádřeno v u tebe zmiňované knize Kršnou též: "Ale ti, kteří Mne s láskyplnou oddaností uctívají, ti jsou ve Mně a Já v nich".
Navigace
[0] Seznam témat
[#] Další strana
Přejít na plnou verzi