Autor Téma: Duchovní život není teorie.  (Přečteno 19999 krát)

Kírtanananda dás

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Příspěvků: 147
  • Karma: +5/-0
  • Kde můžu pomůžu a kde nemůžu nepřekážím.
    • Zobrazit profil
Duchovní život není teorie.
« kdy: Srpen 26, 2012, 00:41:47 »

Každý se musí dnem i nocí snažit naplno praktikovat. Nikoliv však teoreticky! Věda má svoji teoretickou a praktickou část. Teoreticky se to může zdát být velmi pěkné, ale je třeba to dotáhnout do konce. Je třeba to zrealizovat praxí. Teorií to nezískáš. Proto je to velmi, velmi náročné!

Óm Višnupáda Šrí Šrímad Bhakti Vaibhava Purí Gósvámí Mahárádža.
Gauranga Nitjánanda Krišna vás opatruj aj s celou rodinou.

Nikdo

  • Host
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #1 kdy: Srpen 26, 2012, 11:38:40 »
Je ovšem třeba pochopit, co předchází čemu, protože upéct jahodový koláč, pokud netušíš, co jsou to jahody a ani nemáš recept, je zhola nemožné. Stejně tak se to má s cestou k Bohu, pokud netušíš, kdo je to vlastně Bůh a kudy k němu jít, tak tvá cesta sebe praktičtější je stejně marná, jako kuchaře co peče jahodový koláč bez jahod. Bohužel všichni praktikující co jsem zatím poznal, jsou jako tento kuchař a pečou všechno možné jen ne jahodový koláč. Ještě horší je, že někteří z nich navíc přesvědčují ostatní, že ten jejich koláč je ten pravý jahodový, ačkoliv všemožné prastaré recepty to jednoznačně zpochybňují, ale i s tím si umí poradit tak, že je pozměňují ke své představě a mají to o to snažší, že starým receptům už nikdo nerozumí a tak se jen vydávají za překladatele. Co hůř tenhle stav s pečením falešných koláčů není nový a tak vzniklo plno falešných receptů, které už něco pamatují a ač jsou v rozporu s předcházejícími tak jsou vydávány za autoritativní a pravé.

Robert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 40
  • Karma: +1/-1
    • Zobrazit profil
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #2 kdy: Srpen 26, 2012, 19:06:25 »
Souhlasím s Nikdom. První proces bhakti jógy je šravanam. Neboli naslouchání. Pokud není šravanam nemůžou nastat ostatní procesy. Navíc šravanam musí být ze správného zdroje. Bohužel dnes se v ISKCONu zaměňuje bhakti jóga za karma jógu. To je problém na který jsem poukázal ve své tezi. Co se písem týká jsou opravdu špatně překládána a mnohdy jsou manipulativně vykládána. Popravdě řečeno nemůžeme vědět na kolik jsou původní. Přesto bych si dovolil tvrdit, že nadále poskytují dostatečné vedení. Zbytek už je na tom co nám Krišna vyjeví v srdci.

Nikdo

  • Host
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #3 kdy: Srpen 26, 2012, 19:58:25 »
Zdravím Roberte a když už tak se tedy vyjádřím k tomu tvému nařčení ISKCONU. Ve skutečnosti Kršna jasně říká, že od pradávna učil dvěma způsobům života a to cestu poznání a cestu činnosti a navíc Bhagavadgíta i v tomto rozdělení ukazuje ve skutečnosti syntézu a kde je bhakti, ta je samozřejmě napříč, protože je společná oběma, protože bez ní by to bylo divadlo, nelze dosáhnout poznání bez odevzdání se Bohu, nelze jít k Bohu přes činnosti nejsou-li téže Bohu obětovány. Prostě snažíš se oddělit neoddělitelné a to i přesto že úplné odevzdání se Bohu všechno přesahuje a je nad jakoukoliv dharmou. Já naopak velice kvituji Prabhupádovo zaměření se na usměrnění svých žáků a rozhodně jsem si nevšiml, že by je nevedl k oddanosti a mnoho jeho prohlášení bych podepsal, ale bohužel vycházel z nějaké tradice a ta rozhodně nevedla až ke Kršnovi a proto byla vlivem času pozměněná, ale ani tomu nelze vyčítat, protože to tak mělo být. A když už jsem v tom mudrování, kde rozhodně mi jako etalon pravdy nikdo neberte, tak bych řekl, že se Roberte jen snažíš z různých těžkostí jež z karmajógy vyplývají pro nezkroceného člověka vysmeknout a proto se do toho tak opíráš a jen sobě odůvodňuješ, proč se tě to netýká.

Nikdo

  • Host
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #4 kdy: Srpen 26, 2012, 20:21:44 »
Nakonec ještě pár slov k Prabhupádovi a jeho překladům. Za prvé z toho co jsem o něm a od něj četl, jsem si jist, že znal správný význam slov a své překlady podřizoval tradici ze které vycházel a jak ty jsi na lide.cz psal, že komentáře "kopíroval z" tak ono je mnohem slušnější a blíže pravdě říct, že "vycházel z", protože se prostě držel tradice a považoval to za správné a kdyby tak činili všichni od Kršnovo éry, tak by nebyla Kalijuga a vše by bylo jinak, ale věci se dějí jak se mají dít a Kršna vidno měl zájem na rozšíření svých slov a zřejmě je chtěl v této náladě jakou Prabhupáda prezentoval trochu zastřené a přesto s originálem a tak tajemství zůstalo uchováno a zároveň ale i zachováno pro příští generace. Prabhupáda byl varnou vaišja, ale zjevně i velkým oddaným, že mu bylo dopřáno být Jeho nástrojem a svého obchodnické kvality rozhodně dokázal a žádný bráhmana by podobný úspěch nezaznamenal.

Kírtanananda dás

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Příspěvků: 147
  • Karma: +5/-0
  • Kde můžu pomůžu a kde nemůžu nepřekážím.
    • Zobrazit profil
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #5 kdy: Srpen 26, 2012, 23:12:52 »
Ano co člověk to názor, a když si citát přečte sto lidí budeme zde mít sto názorů.



Každý se musí dnem i nocí snažit naplno praktikovat. Nikoliv však teoreticky! Věda má svoji teoretickou a praktickou část. Teoreticky se to může zdát být velmi pěkné, ale je třeba to dotáhnout do konce. Je třeba to zrealizovat praxí. Teorií to nezískáš. Proto je to velmi, velmi náročné!

Óm Višnupáda Šrí Šrímad Bhakti Vaibhava Purí Gósvámí Mahárádža.

Proto nám Šríla Prabhupáda zanechal písma v nezměněné podobě, aby i naši potomci měli Krišnova slova uchována co nejpřesněji tak, jak je vyřkl samotný Pán.

Co se citátu týče, tak já tam Nikdo vidím obojí, to znamená teorii i praxi, ve větě "Teoreticky se to může zdát být velmi pěkné, ale je třeba to dotáhnout do konce.", právě s důrazem, že když se věci naučíme po stránce teoretické, nesmíme zapomenout je také zrealizovat, neboť jak říká jedno moudro "Lepší je gram praxe než tuna teorie."

Pokud jsi uvedl příklad s koláčem, tak si představ k čemu je kuchařovi, když bude znát deset receptů na jahodový koláč, ale nikdy ho prakticky nedělal. Jak nakrmí své přátele touto pochoutkou? Ale stačí aby přišel jeho kamarád, který tento koláč už umí i v praxi a je vše zachráněno. On umí koláč upéci a může to naučit i svého kamaráda, který dosud znal jen teorii.

Tolik má poznámka k Tvému rozvinutému příspěvku.

Zdravím také Roberta a jsem rád, že připomněl šrávanam, ano to je přeci ta teorie, po které ale musí následovat praxe, protože jinak by sis tolik nepochutnal na svém dílu z Krišnova koláče.

Co se týče Tvého kritizování Prabhupády, požádal bych Tě o rozumnější vyjadřování zde na tomto fóru, a jak píše Nikdo níže, měl by jsi si ho začít vážit jako velkého oddaného Krišnovi, děkuji.  :)

P.S. Jinak si velice vážím toho, že s vámi mohu diskutovat o Krišnovi a Jeho oddaných.

Gauranga Nitjánanda Krišna vás opatruj aj s celou rodinou.

Robert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 40
  • Karma: +1/-1
    • Zobrazit profil
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #6 kdy: Srpen 27, 2012, 08:27:48 »
Je tady  hodně podnětů na které bych mohl reagovat. Vyberu si následující:

Nikdo není úplně pravda co tvrdíš, když říkáš: 'Ve skutečnosti Kršna jasně říká, že od pradávna učil dvěma způsobům života a to cestu poznání a cestu činnosti a navíc Bhagavadgíta i v tomto rozdělení ukazuje ve skutečnosti syntézu a kde je bhakti, ta je samozřejmě napříč, protože je společná oběma, protože bez ní by to bylo divadlo, nelze dosáhnout poznání bez odevzdání se Bohu, nelze jít k Bohu přes činnosti nejsou-li téže Bohu obětovány. Prostě snažíš se oddělit neoddělitelné a to i přesto že úplné odevzdání se Bohu všechno přesahuje a je nad jakoukoliv dharmou.'

Džnána jóga může být smíchána s bhakti a nemusí. Samotná Džňána jóga je cesta k poznání Boha pomocí poznání. Pokud je smíchána s bhakti nazývá se Džňána-mišra-bhakti - toliko k tomu, že jak cesty džňána jógy tak cesty karma jógy protíná bhakti jakoby napříč. Není to pravda. Karma jóga je jóga kdy se obětují výsledky činností Krišnovy a nebo se práce koná pro Krišnu. Bhakti jóga má 9 vnějších procesů, které předpokládám dobře znáš. Navíc samozřejmě k Bohu vede též cesta aštanga jógy a nebo tzv. Sánkhya popsaná v Bhagavad Puráně. Karma jóga a džNána jóga nejsou bez bhakti žádné divadlo, ale jsou to autorizované procesy, které mohou vést pokud jsou správně vykonávány a pokud Krišna dá potřebnou milost až k realizaci Boha.

Robert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 40
  • Karma: +1/-1
    • Zobrazit profil
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #7 kdy: Srpen 27, 2012, 08:37:18 »
Tondo také tě zdravím. Není správné tvrdit, že šravanam je teorie a zbytek je praxe. Šravanam je první a nejdůležitější aspekt bhakti jak popisuje dokonce i Swami Prabhupáda na mnoha místech v prním zpěvu ŠB (Bhagavad Purány) a i jinde. Přečti si to prosím, když se už snažíš vypadat jako jeho následovník. Já nejenže tvrdím, že Prabhupáda udělal chyby, ale já dokonce tvrdím, že oni ani takovou filozofii jakou kázal nejsou v ISKCONu schopni následovat. Šravanam je jedním z devíti procesů bhakti jógy který samotný stačí k seberealizaci. Nemusíš dělat nic víc. Pokud je naslouchání upřímné a z dobrého zdroje pak už vše závisí jen na Krišnově milosti. Prabhupáda udává jako příklad Maharádže Paríkšit, který dosáhl dokonalosti nasloucháním. Bohužel já nemohu opravdu nemohu poslouchat jak se mluví zcela nesmyslněo bhakti atd. Představ si, že máš absolutní huedební sluch a někdo začne zpívat strašně falešně. Nevydržíš to. S tím kázáním je to ještě horší. Lidé zde opravdu o bhakti píšou neuvěřitelné věci. Když něco nevím tak to nevysvětluju. Můj názor na Prabhupádu znáš. Prezentoval jsem ho jasně. Nutit mně tvým známým donucovacím způsobem k tomu abych uznal něco jiného je podle mně nevhodné.

Nikdo

  • Host
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #8 kdy: Srpen 27, 2012, 09:43:05 »
Roberte, problém je, že sis udělal pěkný guláš z různě kvalitních receptů, já se držím pouze Kršnovo slov, ke kterým jsem schopen najít ještě soulad v některých Upanišadách a Sanhitách. Pak už velice vážím co používat dál, ač to neznamená, že bych tvrdil, že v ostatních textech nelze nic najít, ale třeba většina purán a to včetně Bhagavata Purány doznala svoji konečnou podobu až někdy kolem roku 1000 n.l., ač je jasné, že se vychází i s příběhů mnohem starších. Každopádně osobně preferuji, aby lidé pokud sami nedosáhli skutečné poznání, či nepřišli jako sám Bůh, aby třídili informace podle svého původu a nepsali věci jako je to tak, ale podle toho a toho je to tak.  Co jsem psal vychází z Bhagavadgíty, kde bhakti přesahuje a je součástí všech cest, nevycházel jsem a ani nebudu z jiných zdrojů, nevidím k tomu důvod. Jinak pro mně je bhakti především normální sanskrtské slovo s naprosto zřejmým významem, který netřeba složitě vysvětlovat http://goo.gl/YuoQm

Nikdo

  • Host
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #9 kdy: Srpen 27, 2012, 09:52:14 »
Představ si, že máš absolutní huedební sluch a někdo začne zpívat strašně falešně. Nevydržíš to.
Jsi příliš pyšné na svůj guláš a to samo svědčí, že tě moc neprozpívá. Někdy je lepší vědět, že nevíš, než si myslet falešně, že víš.

Zašel jsem ke kterémusi z mužů podle zdání moudrých, abych buď tam anebo nikde usvědčil věštírnu z nepravdy a ukázal její odpovědi: „Tento muž je nade mne moudřejší, a ty jsi tvrdila, že já jsem moudřejší.“ A tu, když jsem ho prozkoumával – nepotřebuji ho totiž uvádět jménem, ale byl to jeden z politiků, u kterého se mi něco takového stalo, občané athénští, když jsem ho zkoumal a rozmlouval s ním –, nabyl jsem mínění, že se tento muž zdá moudrým, jak mnoha jiným lidem, tak obzvláště sám sobě, ale že moudrý není; a potom jsem se pokoušel mu ukazovat, že se domnívá, že je moudrý, ale že není. Tu jsem si tím znepřátelil i jeho i mnohé z přítomných; avšak odcházeje uvažoval jsem sám u sebe, že proti tomuto člověku jsem já opravdu moudřejší; bezpochyby totiž ani jeden ani druhý z nás neví nic dokonalého, ale tento se při svém nevědění domnívá, že něco ví, kdežto já ani nevím, ani se nedomnívám, že vím; podobá se tedy, že jsem nad něho moudřejší aspoň o něco málo, právě o to, že co nevím, ani se nedomnívám, že vím.
Sókrates v Platónově Obraně Sókratovi

Kírtanananda dás

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Příspěvků: 147
  • Karma: +5/-0
  • Kde můžu pomůžu a kde nemůžu nepřekážím.
    • Zobrazit profil
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #10 kdy: Srpen 27, 2012, 12:10:24 »
Hare Krišna Roberte, děkuji za Tvůj výklad, ale nevím z jakého důvodu jsi nepochopil, že mnou popisovaný vztah ke slovu šrávanam, byl v kontextu s vyjádřením Bhakti Vaibhava Purí Gósvámí Mahárádža, kde Mistr vysvětluje nutnost teorie a praxe.

Pokud se učím naslouchat, poté přijde praxe, tak jako ses to učil i Ty ve škole, neboť kdybys zůstal celý život jen u šrávanam, ani by jsi mi nemohl napsat, protože bys to neuměl v praxi.

Většina z nás určitě zná příběh Maharádže Paríkšita, ale já se s ním opravdu nechci a ani nebudu srovnávati, spíš bych Tě požádal o přesnější vyjadřování. Někde jsi napsal že mně znáš, což vyloudilo úsměv na mé tváři, a proto Ti dám malý příklad jak se mýlíš. Píšeš o mně „…Swami Prabhupáda na mnoha místech v prním zpěvu ŠB (Bhagavad Purány) a i jinde. Přečti si to prosím, když se už snažíš vypadat jako jeho následovník…“

Takže pro upřesnění nejsem a ani si nehraji na jeho následovníka, pouze se v životě snažím realizovati některé jeho rady stejně tak jako rady jiných Áčárjů. Jsem jen nepatrná částečka, která se snaží nějakým způsobem sloužit Krišnovi a chtěl bych Tě touto cestou požádati o pozitivnější vyjadřování co se týče velkého oddaného Šríly Prabhupády.

Ptám se upřímně, kde je Tvá pokora a Tvé pochopení Písem, když si se jal pomlouvat a útočit na takového Velikána, kterého jsi mimo jiné donedávna miloval?

Zával oddané služby našemu Pánu Ti přeje Kírtanananda dás.
Gauranga Nitjánanda Krišna vás opatruj aj s celou rodinou.

Robert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 40
  • Karma: +1/-1
    • Zobrazit profil
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #11 kdy: Srpen 27, 2012, 12:41:48 »
Nikdo, to je tvůj názor. V mnohém nepodložený. Dokonce ani Gíta není 5 000 let stará a tudíž nemůžeš vědět zda je opravdu původní. Navíc ja jako Gaudija vaišnava zcela jistě přijímám Čaitanja Bhágavatu a Čaitanja Čaritámritu a též např. Bhakti Rasámrita Sindhu atd. Písma nejsou recepty. Písma jsou vodítka. Realizace nastává milostí Krišny. Kdo může posoudit na kolik je má realizace špatná či dobrá? Buď úplně seberalizovaná osoba nebo Krišna samotný. Nikdo jiný. To že přijímáš Gítu je pěkné. Já jdu ještě mnohem dál. Každý má svou cestu, která je mu dána.

Kírtanananda dás

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Příspěvků: 147
  • Karma: +5/-0
  • Kde můžu pomůžu a kde nemůžu nepřekážím.
    • Zobrazit profil
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #12 kdy: Srpen 27, 2012, 12:44:05 »
Víra v oddané je jediným kapitálem

Šríla Bhakti Rakšak Šrídhar Dév-Gósvámí Mahárádža

Jestliže na naší cestě za dosažením víry získáme výhodu styku s oddanými a vyvineme v ně naši víru, budeme více ochráněni a také náš pokrok bude jistější – stane se skutečností. Z nejasného a abstraktního postavení se v nás takto naše víra prohloubí. Tehdy se setkáme s mnoha jinými, kteří mají v životě stejný cíl, a cesta se stane snadnější. Stane se představitelná a nabyde konkrétní podobu. Máme-li víru ve skutečné oddané, můžeme navázat styk s takto hmatatelnou věcí.

Z tohoto důvodu je pozice oddaného na naší cestě tak důležitá, obzvláště ve středním stádiu. V primárním stádiu není oddaným přikládán příliš velký význam. Cesta začíná s pouhou nejasnou koncepcí z Písem, podpořenou našimi minule nashromážděnými zásluhami (sukriti). Postupně ale začátečník shledá, že výprava vstříc Nekonečnému není vůbec jednoduchá: „Mysleli jsme si, že s trochou pokroku můžeme dojít vytouženého cíle, teď ovšem vidíme, že tomu tak není.“ Zauvažujeme-li nad tím, jaké je skutečné postavení oddanosti a kdo je to Bůh – že On je univerzální a On je konečný cíl – můžeme být postupně zklamáni. Pokud však na cestě přijmeme pomoc oddaných s podobným cílem, jejich společnost nám v mnohém uleví, přestože cíl může být velmi vzdálen. Nesnáze na cestě přicházejí nejvíce ve druhém stádiu. V primárním stádiu nemáme zcela vyhraněný cíl, proto nejsme vystaveni přílišným nesnázím. Skutečné nesnáze se objeví teprve tehdy, když se plně vydáme na cestu, nemaje jiného cíle než zaměstnat svoji veškerou energii na této veliké a vznešené výpravě. A jakmile se opravdu dotkneme vyšší úrovně, úrovně mahá-bhágavaty, cesta se opět stane schůdnější. Střední část je ovšem náročná a na této úrovni jsou oddaní pro naši záchranu velmi potřební. To je perioda, která se vyznačuje obojím - jak hmatatelnými zisky, tak nesnázemi. Naše selhání se proto odehrávají převážně na této střední úrovni.

Když vstupujeme do války, jsme na začátku plni naděje a důvěry. Skutečný test ale nastane, jakmile začne boj. A když konečně zvítězíme, jsme opět velmi spokojeni. Ale střední perioda, kdy se bojuje, ta je velmi obtížná. V té chvíli jsou naši spolubojovníci, naši kamarádi bojující po našem boku, velmi, velmi důležití. „Nejsem sám, ale je tu spousta těch, kteří bojují po mém boku uprostřed této válečné vřavy.“ Tito společníci jsou důležití. Někteří se mohou z pole vytratit, ale budou tu jiní, kteří mě podpoří.

Podobně můžeme také na naší cestě vidět padnout spoustu mocných bojovníků. Může nás to zbavit odvahy, když vidíme odcházet tyto respektované osoby– padat uprostřed cesty. Nicméně, navzdory těmto nepříznivým okolnostem jsou tu jiní, kteří statečně a s neotřesitelnou vírou pokračují, a ti nám pomohou. Vydržet až do konce je obtížné, ale důležité a cenné. Přijde test a ukáže nám, kolik víry máme. Nic nepřijde na zmar a my musíme na vše pohlížet tímto způsobem. Tolik velikánů, jako Bhíšma a Dróna, může ulehnout na bojišti, my přesto musíme pokračovat. Přicházíme bojovat až do konce. Musíme dosáhnout cíle našeho života a odhodlání k tomuto činu musíme vstřebat z charakteru oddaných. Šástra nám nabídne také pomocné pokyny, ale společnost oddaných přesto zůstane nanejvýš důležitá.
Gauranga Nitjánanda Krišna vás opatruj aj s celou rodinou.

Robert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 40
  • Karma: +1/-1
    • Zobrazit profil
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #13 kdy: Srpen 27, 2012, 12:46:26 »
Myslím tím, samozřejmě dochovaný originál Gíty. Pokud vím nejstarší je také z přelomu 8. a 9. století.

Robert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 40
  • Karma: +1/-1
    • Zobrazit profil
Re:Duchovní život není teorie.
« Odpověď #14 kdy: Srpen 27, 2012, 12:55:31 »
Tondo souhlasím s tebou, že šravanam se pak logicky většinou vyvine aspoň ke kírtanam či smaranam. Nesouhlasil jsem pouze s tou definicí, že je to teorie. To už je praxe. Oddaná služba je praktická od samotného začátku. Pouze je otázka nakolik je tato oddaná služba vyspělá a jaké má kdo realizace.  Jinak se mi líbí tvůj postoj, že se nepovažuješ za následovníka Prabhupády, ale snažíš se brát jeho různé pokyny a pokyny jiných áčárjů. Já Prabhupádu co se týká realizací za velikána nepovažuji právě proto, že znám písma a umím rozlišovat kdo je na jaké úrovni. Toliko k tomu zde na diskuzi. Kdo chce vědět víc má fůru textů na mém blogu. Já se chci nyní spíše věnovat zakládání nadace, svému překladu a výkladu Gíty, psaní své knihy a svém osobnímu duchovnímu rozvoji. Pokud někdo považuje Prabhupádu za velíkána (v tom smyslu, že založil velké hnutí jím zcela určitě byl) a nesmírně pokročilého je to jeho věc. Já ovšem tento názor nesdílím. Doufám, že to budeš akceptovat, že mám na takový názor právo. Já ti tvůj názor také neberu, byť s ním nesouhlasím. Pokora znamená přijmout úlohu, která nám byla dána v tomto životě Krišnou. To je správná definice pokory. Jinak právě slovo pokora je nesmírně zneužívané v ISKCONu pro manipulaci.