Autor Téma: Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje  (Přečteno 7031 krát)

Kírtanananda dás

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Příspěvků: 147
  • Karma: +5/-0
  • Kde můžu pomůžu a kde nemůžu nepřekážím.
    • Zobrazit profil
Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« kdy: Září 13, 2012, 21:10:56 »

Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje, abychom nebyli poutáni k hmotnému smyslovému požitku, ale abychom přijímali jakýkoliv požitek, který je ve vztahu ke Kršnovi.

Jíst je například nezbytné a člověk chce ochutnávat chutná jídla, aby uspokojil svůj chuťový smysl. V tom případě může připravit nějaká chutná jídla a obětovat je Kršnovi pro Jeho uspokojení, a ne pro uspokojení svého jazyka.

To je skutečné odříkání. Můžeme připravovat chutná jídla, ale dokud je neobětujeme Kršnovi, neměli bychom je jíst. Slib odmítat všechno, co není obětováno Kršnovi, je skutečné odříkání, a s takovým odříkáním jsme schopni uspokojit žádosti smyslů.
Gauranga Nitjánanda Krišna vás opatruj aj s celou rodinou.

Nikdo

  • Host
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #1 kdy: Září 14, 2012, 15:43:18 »
Kírtanananda dás: Dobrej alibismus Kali-jugy a osobně to takhle rozhodně necítím a je mi vcelku jedno jestli to pochází od Rúpa Gósvámího a nebo je to až posunuté tím Prabhupádovo výkladem, což je třeba dodat, že se jedná o citaci ze souhrnné studie Bhakti-rasámrta-sindhu Šríly Rúpy Gósvámího od Prabhupády nazvané "Nektar oddanosti". Každopádně žádné odříkání a žádná oběť a žádná služba jen divadlo pro své vlastní choutky je takovéhle pojetí.

Kírtanananda dás

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Příspěvků: 147
  • Karma: +5/-0
  • Kde můžu pomůžu a kde nemůžu nepřekážím.
    • Zobrazit profil
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #2 kdy: Září 14, 2012, 22:16:44 »
Hare Krišna Nikdo, můžeš to klidně nazývat divadlem, neboť on celý tento svět je jedno velké divadlo a každý z nás v něm hraje jednu malou roli, ale asi to bude opět co člověk to názor, osobně nevidím nic demotivujícího na výše uvedeném citátu, ze kterého spíše vnímám inspiraci do oddané služby Krišnovi.

Co se Ti nezdá vhodného na tom, že nakoupím či vypěstuji zeleninu, s láskou uvařím pro Krišnu, s láskou to obětuji Krišnovi a poté s láskou rozdám hostům? Já v tom vidím nektarovou oddanou službu Krišnovi a Jeho dětičkám, tak popiš co je konkrétně závadné?

Nebo Ty neuspokojuješ chuťový smysl přijímáním lahodného prasádam? Jak tedy vyjádříš své přijímání pokrmu?
Gauranga Nitjánanda Krišna vás opatruj aj s celou rodinou.

Nikdo

  • Host
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #3 kdy: Září 14, 2012, 23:35:48 »
Kírtanananda dás, každý jistě má svoji roli a někdo je v ní samozřejmě i chtíčem opojen a nic pro něj hezčího není, předpokládat ale, že jakous magií u oltáře svůj chtíč schová a přijme jinou roli člověka, co naopak Božským opojen se zdá, je prostě komedie v komedii, když tedy divadlo Božské chceš také tak nazývat. Člověk co slouží Bohu tak jak Kršna učí nás, nejedná pro svůj chtíč, co za zástěrkou Boha schová, ale jen tak jak si jeho pozice žádá, žádné honosnosti a přeplněné stoly, ale jen to co potřebuje pro svoji roli. To pak může upřímně na Kršňův oltář dát, ten však může být ale i jen v duchu modlitbou vytvořený a netřeba žádných velkých komedií jen upřímnost stačí a ne fígle, co jen chtíč zakrývají a pod slovy co mají Boha uspokojit, se skrývá jen podvodný to čin, jenž On lehce poodhalí a marné jsou takovéto hry.

Co se týká tvého počínání to nikterak jsem nezmiňoval a ani nepřísluší mě ho hodnotit, ale jestli sám se zařazuješ, že třeba v jídle nadmíru užíváš si a pro své smysli vaříš a Kršnou, jenž pouze o upřímnost a obyčejné věci tě žádal, si to obhajuješ, pak také nestrefil si, ale jak říkám nevím a nehodnotím tvoji motivaci, sám také mnohdy zapomínám, že málo stačí a svému chtíči ne životu v Bohu sloužím.

Robert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 40
  • Karma: +1/-1
    • Zobrazit profil
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #4 kdy: Září 15, 2012, 10:08:24 »
Obětovat jídlo Božstvu je vaidhí bhakti jóga a má to své opodstatnění. Je to trénink mysli a inteligence abychom si posléze až dosáhneme duchovního pokroku mohli být vědomi, že Krišna je skrze své různé energie přítomen všude. Též ve své expanzi Kšírodakašájí Višnua je přítomen v každém kvarku. K uvědomění těchto věcí slouží všechny pravidla a regulace vaidhí bhakti jógy. Nicméně jak Nikdo správně podotkl často se stává, že se člověk jen ztrátí v rituálech. Je to velmi časté jak v ISKCONu tak v Gaudija Math. Až příliš časté. Na mnohé by se určitě hodil i verš z BG 16.17:

Samolibí a neustále nadutí, opojeni bohatstvím a v iluzi, jsou posedlí pyšným vykonáváním obětí jen pro jméno, bez ohledu na pravidla a předpisy.

Pravidla a předpisy zvláště vaišnavských védských spisů hovoří jasně. Cílem je vyvinout osobní vztah k Bohu. K tomu slouží všechna pravidla a regulace.

Nikdo

  • Host
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #5 kdy: Září 15, 2012, 10:46:12 »
Já nijak rituály nerozporuji a ani nebagatelizuji , nezáleží ovšem ani tak na jejich materiálním provedení, ale na upřímnosti s jakou se konají. Staré původní rituály jsou zapomenuty s vidoucími a většina dnešních stejně později vznikla, ale i tak se nedomnívám, že bychom neměli svůj život protknout takovými okamžiky, jež nás nevědomé alespoň v rituální chvíli posouvají.

To co tady rozporuji je ta citace z "Nektaru oddanosti" od Prabhupády, která tvrdí, že když chci ukojit svůj chtíč, tak ho mám Kršnovi podstrčiti a to i přesto, že on jen vodu, ovoce a lístek žádal. To pak lepší v nevědomí konat pod přírodními vlivy, než takovouhle podvodnou hru s Kršnou hrát. V realitě totiž je to celý náš život, jenž je tou obětí a kdo jen pro sebe a své choutky ho žije, ten je tím zlodějem co krade, zatímco vše ostatní své životy k jeho nohám skládá a žádnou, žádnou, žádnou komedií to nezakryje.

Robert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 40
  • Karma: +1/-1
    • Zobrazit profil
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #6 kdy: Září 15, 2012, 11:48:27 »
Je otázka jaká je tam motivace. Dokonce i pokud tu oběť dělá člověk na základě svých chtivých žádostí tak pokud má aspoň určité vědomí, že by to měl obětovat Bohu, ať už ze strachu z hříšných činností a nebo z jiného důvodu. Není to až tak zlé. Čas ukáže nakolik mu bude dáno pochopit a zrealizovat duchovní poznání v tomto životě. Jsou lidé kterým to může pomoci. Pak jsou ovšem lidé, kteří se jen zahltí rituály a vůbec si neuvědomí důvody těchto rituálů. Chtíč není ta hlavní věc v tomto ohledu. Hlavní je vědomí a poznání. Chtíč existuje i na duchovní úrovni. Pouze je tento chtíč očištěn.

Kírtanananda dás

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Příspěvků: 147
  • Karma: +5/-0
  • Kde můžu pomůžu a kde nemůžu nepřekážím.
    • Zobrazit profil
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #7 kdy: Září 15, 2012, 14:13:46 »
Hare Krišna Nikdo, mé zkrácené vyjádření k citátu by bylo asi takovéto. Z tohoto citátu pro mne vyplývá, že Krišna svou bezpříčinnou Milostí, uspokojí naše chuťové smysly tím, že nás zaměstná ve Své oddané službě (vaření) po uvaření další služba (obětování pokrmu Jemu) a poté další služba rozdávání očištěné potravy hostům, může být hostů jeden až X, ale vše se může odehrávati ve skromnosti a hlavně se to musí odehrávat ve vědomí Boha, z čehož osobně usuzuji, že nemusím vykonávati nějaký pompézní obřad, ale mohu vykonat jednoduchý obřad klidně jak píšeš i v mysli.

Samozřejmě vše platí v okamžiku, kdy to je vykonáváno pro uspokojení Pána. Proč podezírat autora či interpreta citátu z toho, že chce s Krišnou hrát podvodnou hru?
Gauranga Nitjánanda Krišna vás opatruj aj s celou rodinou.

Nikdo

  • Host
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #8 kdy: Září 15, 2012, 17:42:02 »
Zatemňuje poznání, tento věčný nepřítel moudrých, tento plamen v podobě chtíče, který lze těžko ukojit, ó synu Kuntí.

Robert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 40
  • Karma: +1/-1
    • Zobrazit profil
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #9 kdy: Září 16, 2012, 09:21:56 »
Chtíč je překlad ze sanskritského slova káma. Káma také znamená touha. Živé bytosti ve vědomém stavu budou vždy po něčem toužit. To že někdo touží po tom jíst zmrzlinu nebo palačinku na tom není nic špatného. Káma se stává špatnou ve chvíli kdy pro ukojení takové touhy vyvíjí člověk neadekvátní a přílišné úsilí. Duchovně vyspělý člověk netouží po ničem co je buď těžko dosažitelné nebo po tom co ví, že mu nebude dáno. Každý má svůj osud předurčen a pokud touží po mnoha věcech, což je symptom vášně, tak je jeho chtíč jen velmi těžko uspokojitelný. Pokud ho neuspokojí a je k cíli svého chtíče hodně připoután tak přichází hněv nad tím, že nejsem spokojený. Můžeme vidět třeba na dnešních důchodcích jak celý život pracovali víceméně jako inteligentnější oslové a nyní nadávají na to, jak se jim nevalorizují důchody. To, že jsou důchody neudržitelné, jsem např já zjistil před 20 lety a podle toho se taky rozhodl žít. Dnešní důchodci zřejmě věřili, že si budou žít jako důchodci v Německu a po celoživotní práci jezdit na dovolené, místo toho jsou na mnoho z nich exekuce, které si zavinili svou nevědomostí. Jinými slovy jejich chtíč nebyl uspokojen a oni přešlipod vládu hněvu. Jenom takový malý příklad z dnešní doby. Doufám, že se někteří důchodci nebudou cítit uraženi, ale zde snad chodí pouze jeden a ten zrovna je v pohodě a spokojený, takže snad jsem nikoho neurazil, i když pravda někdy bolí stejně by měla být řečena, jelikož žití ve lži nepomůže nikomu.

Ještě k tomu jak funguje káma na duchovní úrovni. Touhy na duchovní úrovni zůstávají, protože jsou přirozenou součástí vědomé živé bytosti. I na duchovní úrovni osoba touží po určitém druhu čatný nebo sabdží podle své chuti. Navíc třeba gópie velmi touží po tom mít s Krišnou sex, líbat se s ním a hladit. Je to káma, která také pokud není uspokojena přejde v kródhu neboli hněv. Víme, že gópie byly na Krišnu sem tam velmi naštvané, když je lehce trýznil svými laškovnými slovy a různými skutky. Emoce a touhy jsou na duchovní úrovni přítomné. Rozdíl mezi tzv. hmotnou a duchovní úrovní je ve vědomí dané osoby.

Nikdo

  • Host
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #10 kdy: Září 16, 2012, 10:31:44 »
Roberte to je tvoje pojetí života, pokud ovšem následuješ Bhagavadgítu, tak od touhy, což je to samé co chtíč, prostě upustíš, protože Bg 2.71, Bg 3.39-3.41, Bg 16.21, Bg 18.53. Jinak jsi podle Bhagavadgíty 16.10-17. Učením Bhagavadgíty je vzdát se plodů své práce a každému rozumně uvažujícímu člověku je jasné, že to nejde bez vzdání se touhy po nich, nikoli že dále toužím a vykonávám falešné oběti, jak popisuje Kršna v Bg. 16.15 "Budu obětovat, budu rozdávat a budu se radovat, říkají ošáleni nevědomostí". Obětovat činnosti Kršnovi znamená v materialistickém a pochopitelnějším slova smyslu obětovat se světu, ale démonické osoby stéle hledají jak by i v tom uspokojili svůj chtíč, ale je to jejich cesta, jen vede do jiných světů než Kršnovo sídla. Vyhoď všechny ostatní knihy a čti pouze Bhagavadgítu, to učení platilo na počátku stvoření, když ho Nejvyšší vyjevil Vivasvantovi, jako platilo když ho vyjevil Arjunovi a platí stále, protože je nepomíjivé Bg. 4.1, jeho následováním nemůžeš minout. Vlivem Kalijugy jak bylo předpovězeno přichází různí falešní guruové, jež zpochybňují toto učení a hlásají démonské praktiky pro tento věk, ale nikoliv, Kršna jasně řekl, že jeho učení je nepomíjivé a tudíž platné i v tomto věku, není to žádný starý zákon a pokud chce někdo nalézt Boha, musí toto učení následovat, není jiné cesty. Jen opakováním Kršnových jmen, bez skutečného obrácení se ode všech tužeb ke Kršnovi, je k ničemu, ať si démoni Kalijugy říkají co chtěj, stačí se na ně podívat, jak se chovají a hned je jasné, kam co vede.

Robert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 40
  • Karma: +1/-1
    • Zobrazit profil
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #11 kdy: Září 16, 2012, 17:41:01 »
Myslím si Nikdo, že nemáš úplně spravné pochopení. Já chápu učení Gíty následovně. Všechny ty rady ohledně chtíče nám mají pomoci pochopit, že to ve skutečnosti netoužíme my, ale je to pouze chtíč, který je od nás oddělen. Karma jóga má zase sloužit k tomu, abychom si byli schopni uvědomovat Boha čím dál více. Ve skutečnosti je oběť čehokoliv Bohu zcela iluzorní jelikož mu nemůžeš ve skutečnosti obětovat nic, jelikož mu vše patří. Ba co víc, vše je určitý druh jeho energie. Co to znamená následovat Gítu? Pro mne je Gíta cenným vodítkem stejně jako další spisy. Poznání a realizace ale přichází ze srdce. Doslovně Gítu zcela jistě nenásleduji a dle mého pochopení k tomuto ani nebyla vyřčena. Navíc by mně zajímalo jak prakticky třeba zrovna ty obětuješ všechny své činy Krišnovi a jaké máš v tomto ohledu pochopení.
« Poslední změna: Září 16, 2012, 17:45:15 od Robert »

Robert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 40
  • Karma: +1/-1
    • Zobrazit profil
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #12 kdy: Září 16, 2012, 17:46:45 »
Ještě mi zkus vysvětlit, co si představuješ pod pojmem zbavit se tužeb. Něco jsi naznačil, ale byl bych rád kdybys to rozvedl více.

Robert

  • Newbie
  • *
  • Příspěvků: 40
  • Karma: +1/-1
    • Zobrazit profil
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #13 kdy: Září 16, 2012, 18:18:59 »
Mimochodem z tvého posledního příspěvku na mně dýchnul opravdu značný závan fanatismu.  ;)
Ale to je u evropských 'následovníků' védksých textů obvyklé takže mně to zas tak neudivuje. Řeknu ti popravdě poznal jsem takových lidí dost, ale nijak mně většinou neoslovili. Žádné realizace a ani pochopení. Nízká inteligence a tolerance. To jsou všechno symptomy těchto lidí nebo aspoň většiny z nich. Přinejmenším jednu z výše uvedených čtyř věcí jsem až na pár vyjímek vnímal u většiny. Ti co takoví nebyli a potkal jsem je v nějákém hnutí, většinou hnutí velmi rychle opustili. ALe ty závany fanatismu jsou časté a já se opravdu velmi stydím, když sitřeba lidé myslí, že všichni kdo uznávají tato písma jsou takový fanatici. Je to hodně špatná reklama. Ale co nadělám. Ti kamarádi co mně znají jsou v pohodě. Ale překonávat ty fanatické výplody, které se šíří ve jménu Véd či vaišnavismu je šílené. 

Nikdo

  • Host
Re:Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje
« Odpověď #14 kdy: Září 16, 2012, 21:31:45 »
Roberte, v duchu svého fanatismu ti nechám tvé představy a nebudu ti je vyvracet, ale ani odpovídat, protože Vše je v Gítě a já nejsem nic proti jejím slovům, ber si co chceš, já nejsem Guru a ty nejsi člověk, co by se chtěl něco dozvědět.