Kršnův svět > Kršnova kuchyně

Šríla Rúpa Gósvámí doporučuje

<< < (2/4) > >>

Nikdo:
Já nijak rituály nerozporuji a ani nebagatelizuji , nezáleží ovšem ani tak na jejich materiálním provedení, ale na upřímnosti s jakou se konají. Staré původní rituály jsou zapomenuty s vidoucími a většina dnešních stejně později vznikla, ale i tak se nedomnívám, že bychom neměli svůj život protknout takovými okamžiky, jež nás nevědomé alespoň v rituální chvíli posouvají.

To co tady rozporuji je ta citace z "Nektaru oddanosti" od Prabhupády, která tvrdí, že když chci ukojit svůj chtíč, tak ho mám Kršnovi podstrčiti a to i přesto, že on jen vodu, ovoce a lístek žádal. To pak lepší v nevědomí konat pod přírodními vlivy, než takovouhle podvodnou hru s Kršnou hrát. V realitě totiž je to celý náš život, jenž je tou obětí a kdo jen pro sebe a své choutky ho žije, ten je tím zlodějem co krade, zatímco vše ostatní své životy k jeho nohám skládá a žádnou, žádnou, žádnou komedií to nezakryje.

Robert:
Je otázka jaká je tam motivace. Dokonce i pokud tu oběť dělá člověk na základě svých chtivých žádostí tak pokud má aspoň určité vědomí, že by to měl obětovat Bohu, ať už ze strachu z hříšných činností a nebo z jiného důvodu. Není to až tak zlé. Čas ukáže nakolik mu bude dáno pochopit a zrealizovat duchovní poznání v tomto životě. Jsou lidé kterým to může pomoci. Pak jsou ovšem lidé, kteří se jen zahltí rituály a vůbec si neuvědomí důvody těchto rituálů. Chtíč není ta hlavní věc v tomto ohledu. Hlavní je vědomí a poznání. Chtíč existuje i na duchovní úrovni. Pouze je tento chtíč očištěn.

Kírtanananda dás:
Hare Krišna Nikdo, mé zkrácené vyjádření k citátu by bylo asi takovéto. Z tohoto citátu pro mne vyplývá, že Krišna svou bezpříčinnou Milostí, uspokojí naše chuťové smysly tím, že nás zaměstná ve Své oddané službě (vaření) po uvaření další služba (obětování pokrmu Jemu) a poté další služba rozdávání očištěné potravy hostům, může být hostů jeden až X, ale vše se může odehrávati ve skromnosti a hlavně se to musí odehrávat ve vědomí Boha, z čehož osobně usuzuji, že nemusím vykonávati nějaký pompézní obřad, ale mohu vykonat jednoduchý obřad klidně jak píšeš i v mysli.

Samozřejmě vše platí v okamžiku, kdy to je vykonáváno pro uspokojení Pána. Proč podezírat autora či interpreta citátu z toho, že chce s Krišnou hrát podvodnou hru?

Nikdo:
Zatemňuje poznání, tento věčný nepřítel moudrých, tento plamen v podobě chtíče, který lze těžko ukojit, ó synu Kuntí.

Robert:
Chtíč je překlad ze sanskritského slova káma. Káma také znamená touha. Živé bytosti ve vědomém stavu budou vždy po něčem toužit. To že někdo touží po tom jíst zmrzlinu nebo palačinku na tom není nic špatného. Káma se stává špatnou ve chvíli kdy pro ukojení takové touhy vyvíjí člověk neadekvátní a přílišné úsilí. Duchovně vyspělý člověk netouží po ničem co je buď těžko dosažitelné nebo po tom co ví, že mu nebude dáno. Každý má svůj osud předurčen a pokud touží po mnoha věcech, což je symptom vášně, tak je jeho chtíč jen velmi těžko uspokojitelný. Pokud ho neuspokojí a je k cíli svého chtíče hodně připoután tak přichází hněv nad tím, že nejsem spokojený. Můžeme vidět třeba na dnešních důchodcích jak celý život pracovali víceméně jako inteligentnější oslové a nyní nadávají na to, jak se jim nevalorizují důchody. To, že jsou důchody neudržitelné, jsem např já zjistil před 20 lety a podle toho se taky rozhodl žít. Dnešní důchodci zřejmě věřili, že si budou žít jako důchodci v Německu a po celoživotní práci jezdit na dovolené, místo toho jsou na mnoho z nich exekuce, které si zavinili svou nevědomostí. Jinými slovy jejich chtíč nebyl uspokojen a oni přešlipod vládu hněvu. Jenom takový malý příklad z dnešní doby. Doufám, že se někteří důchodci nebudou cítit uraženi, ale zde snad chodí pouze jeden a ten zrovna je v pohodě a spokojený, takže snad jsem nikoho neurazil, i když pravda někdy bolí stejně by měla být řečena, jelikož žití ve lži nepomůže nikomu.

Ještě k tomu jak funguje káma na duchovní úrovni. Touhy na duchovní úrovni zůstávají, protože jsou přirozenou součástí vědomé živé bytosti. I na duchovní úrovni osoba touží po určitém druhu čatný nebo sabdží podle své chuti. Navíc třeba gópie velmi touží po tom mít s Krišnou sex, líbat se s ním a hladit. Je to káma, která také pokud není uspokojena přejde v kródhu neboli hněv. Víme, že gópie byly na Krišnu sem tam velmi naštvané, když je lehce trýznil svými laškovnými slovy a různými skutky. Emoce a touhy jsou na duchovní úrovni přítomné. Rozdíl mezi tzv. hmotnou a duchovní úrovní je ve vědomí dané osoby.

Navigace

[0] Seznam témat

[#] Další strana

[*] Předchozí strana

Přejít na plnou verzi